Sökmotoroptimering

sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är samma sak som SEO (Search engine optimization).

Det handlar i princip om Googleoptimering

Sökmotoroptimering ger dig exponering i sökmotorer som Google och Bing när någon googlar efter sådant om relaterar till din verksamhet. Nu handlar det mesta om googleoptimering då Google är i särklass den mest betydande sökmotorn även i Sverige.  Därför brukar sökmotoroptimeringen så gott som alltid handla om att synas så bra som möjligt i Googles sökresultat.

Att lyckas ta så många bra positioner med så många relevanta sökord, med hög sökvolym, som möjligt = bra sökmotoroptimering

Nyttan med sökmotoroptimering och ökad synlighet i Google

Organisk söktrafik, det vill säga besökare som googlat sig fram till din webbplats, är i många fall mer värdefulla jämfört med andra besökare. Särskilt om du erbjuder produkter eller tjänster. De har redan i steg ett visat att de aktivt letar efter vad du erbjuder. De är med andra ord redan medvetna om vad de letar efter, de behöver inte påverkas genom övertalning. Ju mer innehållet på din webbplats överensstämmer med sökfrasen ju större chans är det att de omvandlas till kunder. För en webbutik är detta extra påfallande. Denna omvandling kallas för konvertering. Med bra sökmotoroptimering och bra konverteringsgrad har du möjlighet att hävda dig mot konkurrensen i din bransch.

Vill du ha hjälp med googleoptimering är det flera saker du har att ta ställning till, men den viktigaste frågan är ifall din leverantör kommer få din webbplats att ranka för de viktiga sökorden.

Arbetssätten för att lyckas med sökmotoroptimering har ändrats

Sökmotoroptimeringen har liksom många andra områden genomgått en förändring. Det är främst Google som ställt de krav som tvingat fram de förändringar av arbetsmetoder som idag används av dem som är mest framgångsrika.

Du behöver vara beredd på att satsa en del resurser för att lyckas, för konkurrensen blir bara större och det är bara topp fem i sökresultatet för varje given sökfras som får någon trafik att tala om. Det pratas mycket om topp 10 men det är de som ligger i den översta halvan som får merparten av den organiska trafiken.

Du rekommenderas att besöka soekmotoroptimering.se om vill lära dig mer om sökmotoroptimering och är du intresserad av att köpa sökmotoroptimering kan du hitta SEO-tjänster hos Oxit Digitala Byrån här.

Sökmotoroptimeringen har blivit mer komplex, i alla fall om man ser till de saker som påverkar rankingen i Google. Vissa ser fortfarande sökmotoroptimeringen som att fixa sidans title, struktur och justera innehållet så att sajten har ett antal sidor som ska ranka för ungefär lika många sökord som vaskats fram genom en sökordsanalys. Det som setts som avgörande är sedan vilka länkar man lyckats skrapa ihop. Länkar är enormt viktiga men det finns idag andra saker som spelar enorm stor roll för att skapa förutsättningar för att vinna den mest relevanta organiska söktrafiken.

Grundtankarna bakom det holistiska synsättet på sökmotoroptimeringen

Har du följt sökmotoroptimeringen under en tid, ja kanske de senaste 10 åren, så har du inte kunnat undvika den förändring som skett. Det handlar så klart i grunden om att Google förändrat spelets regler och villkor. Detta kan för vissa vara ett hinder i vägen mot att lyckas med SEO medan det för andra har passas som handsken.

Man kan förenklat säga att sökmotoroptimeringen blivit mer komplex och mindre självklar. Det finns idag ganska stora skillnader på leveranssätt om man jämför olika leverantörer. Vissa leverantörer ägnar sig i huvudsak åt skalade och mer eller mindre automatiserade processer  medan andra levererar konsulttid och kompetens i första hand. Detta innebär inte att den förstnämnda gruppen är mindre kompetenta. Det svåra blir att kommunicera dessa skillnader sett till leveranser till beställaren för oavsett så heter ju tjänsten SEO eller sökmotoroptimering. Den mer traditionella SEO som ofta är den som skalas är att leverera rekommendationer och länkar. Det man missar då är att se till helheten och det som troligtvis ger mer långsiktiga resultat. Som kontrast till denna metod står det holistiska synsättet som innebär att man inte bara ser till rankingfaktorer och prioriterade rankingfaktorer utan att man har som mål att göra webbplatsen såpass bra så att man rankar bättre än konkurrenterna. Man nöjer sig inte enbart med att fixa titlar, rubriker och innehåll för att sedan bygga länkar utan man fortsätter att fixa problem och identifiera saker som är värda att förbättras för att förbättra den organiska synligheten. I denna perfekta värld är självklart länkar en fortsatt viktig faktor, men långt från den enda. Det finns inget omoraliskt att skapa egna länkar från egna resurser så länge det ger resultat, det är heller inte fel att istället försöka få länkar från andras webbplatser. Det blir heller inte fel att kombinera dessa sätt att få länkar. Man gör helt enkelt vad man kan för att lyckas med sin sökmotoroptimering, ja även sånt som andra anser inte alls är SEO.