Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering ger dig exponering i sökmotorer som Google och Bing när någon googlar efter sådant om relaterar till din verksamhet.

Google är överlägset den mest använda sökmotorn och därför brukar sökmotoroptimeringen så gott som alltid handla om att synas så bra som möjligt i Googles sökresultat.

Nyttan med ökad synlighet i Google

Organisk söktrafik, det vill säga besökare som googlat sig fram till din webbplats, är i många fall mer värdefulla jämfört med andra besökare. Särskilt om du erbjuder produkter eller tjänster. De har redan i steg ett visat att de aktivt letar efter vad du erbjuder. De är med andra ord redan medvetna om vad de letar efter, de behöver inte påverkas genom övertalning. Ju mer innehållet på din webbplats överensstämmer med sökfrasen ju större chans är det att de omvandlas till kunder. För en webbutik är detta extra påfallande. Denna omvandling kallas för konvertering.

Arbetssätten för att lyckas med sökmotoroptimering har ändrats

Sökmotoroptimeringen har liksom många andra områden genomgått en förändring. Det är främst Google som ställt de krav som tvingat fram de förändringar av arbetsmetoder som idag används av dem som är mest framgångsrika. Du behöver vara beredd på att satsa en del resurser för att lyckas, för konkurrensen blir bara större och det är bara topp fem i sökresultatet för varje given sökfras som får någon trafik att tala om. Det pratas mycket om topp 10 men det är de som ligger i den översta halvan som får merparten av den organiska trafiken. Du rekommenderas att besöka soekmotoroptimering.se om vill lära dig mer om sökmotoroptimering.